Z KRAJU

Świąteczne wydatki pod lupą – sprawdź, czy nie wydałeś za dużo

Autor: Marta Sanocka
2018-12-17

Świąteczne wydatki pod lupą – sprawdź, czy nie wydałeś za dużo

Kilka dni temu opublikowano Świąteczny Barometr Ferratum 2018, dzięki któremu możemy poznać plany i preferencje konsumentów we wszystkich przedziałach wiekowych w różnych regionach świata. Badanie zostało przeprowadzone wśród ponad 23 tys. aktywnych klientów Ferratum Group w 19 krajach na całym świecie. Wiek respondentów, których poproszono o wypełnienie ankiety, wynosił od 18 do 67 lat, przy czym 57% z nich były to kobiety, a 43% stanowili mężczyźni.

Dla zdecydowanej większości, bo aż 70% badanych, najważniejsze jest to, aby święta spędzić z rodziną. Jedynie dla 3% ankietowanych ważne są prezenty, jednak wydatki na ten cel zajmują znaczną część budżetu przeznaczonego na świąteczne wydatki. Najczęściej kupowanymi upominkami pod choinkę na świecie są ubrania i inne produkty związane z modą, następne miejsce zajmują gry i zabawki (10%) oraz słodycze (9%) Najczęściej kupowanymi prezentami pod choinkę w Polsce są kosmetyki. Na drugim miejscu znalazła się odzież. Z badania wynika także, że coraz więcej konsumentów robi świąteczne zakupy przez Internet. Najchętniej robią to Brytyjczycy i Niemcy (37%). W Polsce 19% osób dokonuje bożonarodzeniowych zakupów w sieci.

Przygotowania do świąt Bożego Narodzenia są dużym obciążeniem dla każdego budżetu domowego. Z tego powodu wielu z nas potrzebuje nawet kilku miesięcy po to, aby wrócić po nich do równowagi finansowej. Wśród osób objętych badaniem aż 43% planuje wydać na święta taka samą kwotą, jak przed rokiem, 21% planuje zwiększyć swoje wydatki w stosunku do 2017, a 36% chce wydać mniej niż w zeszłym roku. Większość badanych, bo aż 52%, zamierza przy tym pokryć wydatki związane ze świętami z własnych oszczędności, 23% chciałoby zaciągnąć krótkoterminową pożyczkę Ferratum, a 13% planuje skorzystać z karty kredytowej.

W badaniu przyjrzano się także noworocznym postanowieniom ankietowanych. Aż 18% z nich na pytanie, co zamierzają zmienić w nadchodzącym 2019 roku, odpowiedziało że spędzać więcej czasu z rodziną, 14% pragnie więcej podróżować, 13% chce zrobić remont domu, a 12% zacząć prowadzić bardziej aktywny styl życia i zadbać o swoje zdrowie.