Trwa strajk pasażerów Ryanaira. Jakie prawa przysługują pasażerom, których loty zostały odwołane?

Autor: Marta Sanocka
2018-07-25

Trwa strajk pasażerów Ryanaira. Jakie prawa przysługują pasażerom, których loty zostały odwołane?

Dziś, 25 lipca, ruszył zapowiadany kilka dni temu strajk pracowników Ryanaira, który będzie trwał do jutra. Z tego powodu w dniach 25 i 26 lipca odwołanych zastało kilkaset lotów. Utrudniony jest ruch z Belgią, Portugalią i Hiszpanią, w tym także z Polski. Oznacza to spore utrudnienia dla pasażerów.

Dlaczego pracownicy Ryanaira strajkują?

Głównym postulatem pracowników Ryanaira  jest to, aby umowy, na podstawie których są zatrudniani, były przygotowywane zgodnie z prawem lokalnym, a nie jak do tej pory, według prawa obowiązującego w Irlandii, gdzie znajduje się główna siedziba firmy. Poza tym pracownicy domagają się także podwyżek, uregulowania kwestii urlopów oraz określenia innych warunków dla osób zatrudnianych bezpośrednio przez firmę i tych, którzy są wynajmowany od zewnętrznych podmiotów.

Jakie prawa przysługują pasażerom, których loty zostały odwołane?

Do niedawna linie lotnicze, które były zmuszone do odwołania lotów z powodu strajków pracowników, czy to legalnych, czy nie, zwolnione były z konieczności wypłaty odszkodowań swoim pasażerom. Strajk uznawany był bowiem za okoliczności nadzwyczajne, na które przewoźnik nie ma wpływu. Sytuację zmieniło jednak orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, zgodnie z którym protestów pracowników nie można zaliczyć do tej kategorii, zatem linie lotnicze muszą wypłacić swoim pasażerom, których loty zostały odwołane w wyniku strajku, odszkodowania.

Każdej osobie, której lot został odwołany, przysługuje zatem odszkodowanie, ponieważ informacje o anulowaniu połączeń zostały przesłane do pasażerów tydzień przed planowanym wylotem, a nie jak przewidują przepisy Unii Europejskiej dwa tygodnie.

Pasażerowie, których loty zostały odwołane z powodu trwającego strajku pracowników Ryanaira, mogą zatem liczyć na odszkodowanie od 250 do 600 euro na osobę. Kwota odszkodowanie uzależniona jest od długości trasy. Za lot krótszy, niż 1500 km przysługuje 250 euro odszkodowania. Jeśli jednak miał on być dłuższy, niż 1500, ale krótszy niż 3500 km pasażer może liczyć na 400 euro odszkodowania. Osobom, które miały lecieć na odległość dłuższą, niż 3500 km przysługuje natomiast 600 euro odszkodowania. Poza tym każdy pasażer będzie mógł otrzymać zwrot pieniędzy lub skorzystać z innego połączenia.