Samochody elektryczne mogą być bardziej szkodliwe dla środowiska od tradycyjnych

2017-01-31

Samochody elektryczne mogą być bardziej szkodliwe dla środowiska od tradycyjnych

 

Naukowcy alarmują, że samochody z napędem elektrycznym uważane dotychczas za zupełnie nieszkodliwe dla środowiska wcale takie nie są. Jak się okazuje wpływ niektórych aut z silnikiem Diesla na środowisko, może być mniejszy niż samochodów zasilanych ogniwami. Jak to możliwie?

Auta z napędem na paliwa płynne porównywane są z tymi o napędzie elektrycznym przede wszystkim pod kątem emisji spalin. Podczas takich testów, te drugie wydają się bezkonkurencyjne. Amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu Karoliny Północnej zwracają jednak uwagę na pochodzenie prądu służącego do ładowania aut elektrycznych. Jeśli pochodzi on z hydroelektrowni, czy elektrowni wiatrowych to istotnie mniej szkodzą środowisku. Badacze zwracają jednak uwagę na fakt, iż poza zachodnią częścią USA, gdzie większość energii elektrycznej faktycznie pochodzi ze źródeł odnawialnych, w pozostałych częściach kraju dominują elektrownie węglowe. Zwiększone zapotrzebowanie na energię spowodowane przez użytkowników samochodów elektrycznych powoduje większą emisję spalin przez nie, co ma zdecydowanie negatywny wpływ na środowisko. Niektórzy twierdzą nawet, że nowoczesne samochody z silnikami Diesla są źródłem mniejszej ilości zanieczyszczeń niż samochody elektryczne napędzane energią pochodzącą z elektrowni węglowych. Eksperci zgodnie podkreślają jednak, że auta elektryczne są bardziej ekologiczne lokalnie, ponieważ bezpośrednio nie emitują spalin, co jest bardzo korzystne np. w centrach dużych miast.

Kolejnym ważnym aspektem środowiskowym aut elektrycznych, często pomijanym, jest proces ich produkcji.  Wytwarzanie baterii LiIon powoduje zwiększenie zapotrzebowania na miedź i aluminium. Poza tym utylizacja samochodów z napędem elektrycznym jest dużo bardziej kosztowna niż tych na paliwo płynne. Eksperci podkreślają przy tym, że wysoki ślad środowiskowy generowany przez samochody elektryczne spowodowany jest także niedoskonałościami w budowie ich baterii i silników, które z pewnością z czasem zostaną wyeliminowane.

Polsce rząd rozważa likwidacje podatku akcyzowego od aut elektrycznych, aby zachęcić kierowców do ich wybierania. Rozważane jest także zniesienie podatku VAT na tego typu pojazdy. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę fakt, iż w naszym kraju podstawowym surowcem służącym do pozyskiwania energii elektrycznej jest węgiel, to pozwala to wątpić w sens takich działań.