Przychody ze słodkiego biznesu w 2022 roku sięgną 232 mld dolarów

Autor: Marta Sanocka
2018-01-05

Przychody ze słodkiego biznesu w 2022 roku sięgną 232 mld dolarów

 

Z danych raportu przygotowanego przez PKO BP, za 4 lata światowy rynek słodyczy wygeneruje  przychody na poziomie 232 mld dolarów! Polska znajduje się 8. miejscu na świecie pod względem ich eksportu i na 14. wśród importerów.

Rynek słodyczy obejmuje produkty na bazie cukru, takie jak: landrynki, miętówki, krówki, karmelki, gumy i żelki, słodycze medyczne, pianki żelowe, lizaki, nugaty czy lukrecję, a także produkty czekoladowe, wykonane zarówno z czekolady mlecznej, jak i gorzkiej i mlecznej oraz ciastka i herbatniki, w tym ciastka kruche, drożdżowe, opłatki, pierniki, wafle i biszkopty. Do słodyczy zaliczane są także takie produkty jak: guma do żucia, lody i słone przekąski.

Liderem eksportu na światowym rynku słodyczy są Niemcy. Ich udział to aż 13,4%. W 2016 roku ten kraj wyeksportował produkty na bazie cukru o łącznej wartości blisko 8,3 mld euro. Na drugim miejscu znalazła się Belgia z udziałem w eksporcie na poziomie 8,4%. Trzecia lokata należała natomiast do Holandii z 6,3% udziałem. Pod względem eksportu słodyczy Polska w 2016 roku znalazła się na 8. miejscu, osiągając 4,8% udział w rynku.

Największa część polskich słodyczy trafia do krajów Unii Europejskiej. Głównym ich odbiorcą są Niemcy, którzy pochłaniają aż 21% z nich. Kolejne miejsca należą do Wielkiej Brytanii, Czech i Francji, które łącznie w 2016 roku kupiły ponad 27% słodkich specjałów z Polski. Największą popularnością wśród zagranicznych konsumentów, w 2016 roku, cieszyła się polska czekolada i przetwory zawierające kakao, wyroby piekarnicze, gofry, wafle i wyroby cukiernicze niezawierające kakao.

Ogółem światowy importy słodyczy w 2016 roku wyniósł 61,5 mld euro. Liderem importu produktów na bazie cukru są Stany Zjednoczone z udziałem 13,4%. Na drugim miejscu znalazły się Niemcy, których udział w imporcie globalnym wyniósł 7,6%. Trzecią lokatę zajęła Wielka Brytania z wynikiem 72%. Według informacji departamentu strategii i analiz międzynarodowych PKO BP, w 2016 roku przychody ze sprzedaży słodyczy na świecie, osiągnęły 190 mld dolarów. Największe na świecie, przychody ze sprzedaży produktów na bazie cukru, osiągnęły Stany Zjednoczone – 30,15 mld dolarów. Według prognoz do 2022 roku roczna stopa wzrostu przychodów USA ze sprzedaży słodyczy ma wynieść 3,4%.

Ogromne przychody ze sprzedaży słodyczy w 2016 roku osiągnęły również Chiny – 19,95 mld dolarów. Analitycy przewidują znacznie szybszy rozwój rynku słodyczy w regionie Azji i Pacyfiku szacując jego przychody w 2022 roku na poziomie 24,6 mld dolarów. W 2016 roku Europa wygenerowała przychód ze sprzedaży  słodyczy na poziomie 68 mld dolarów. Eksperci szacują, że europejski rynek słodyczy w 2022 roku osiągnie wartość 83,8 mld dolarów.