Polki jednymi z najbardziej przedsiębiorczych kobiet w Europie

2017-04-11

Polki jednymi z najbardziej przedsiębiorczych kobiet w Europie

 

Z roku na rok coraz więcej kobiet w naszym kraju decyduje się na to, aby otworzyć własną firmę. Najczęstszym motywem, który je do tego skłania, jak się okazuje, nie jest trudna sytuacja materialna, a pragnienie pracy na swoim i rozwój zawodowy.

Opublikowany kilka dni temu raport opracowany przez ośrodek badawczy DELab Uniwersytetu Warszawskiego na zlecenie Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet pokazuje także że Polki, które decydują się na uruchomienie własnego biznesu, mogą liczyć na największe wsparcie ze strony swoich mężów. Oznacza to, że Polacy chętnie widzą swoje partnerki w biznesie, a nie tylko jako matki i żony.

 

Którędy do własnego biznesu?

Z przeprowadzonych badań wynika, że 42% kobiet, które postanowiły spełnić się we własnym biznesie, zdecydowało się na ten krok po zdobyciu niezbędnego doświadczenia, podczas pracy na etacie. Z kolei 37% z nich postanowiło otworzyć własną firmę po tym, jak stwierdziły, że w dotychczasowej pracy osiągnęły już wszystko, co mogły. Aż 67% kobiet, które rozpoczęły własną działalność, wcześniej pracowało na etacie. Co ósma przebywała na urlopie macierzyńskim, a 6% nie pracowało wcześniej lub miało tylko dorywcze zajęcie. Oznacza to, że Polki są bardzo ambitnymi kobietami, dążącymi do ciągłego rozwoju swoich kompetencji, osiągnięcia realnego wpływu na swoje życie oraz niezależności.

 

Zalety własnego biznesu – inaczej widzą je kobiety, inaczej mężczyźni…

Większość kobiet prowadzących własną działalność szczególnie docenia fakt, że mogą dzięki temu osiągnąć większą równowagę pomiędzy pracą i życiem prywatnym. Dzięki elastyczności, jaką daje własna firma, mogą łączyć rolę profesjonalistki w swojej branży, przede wszystkim z rolą mamy. Własny biznes pozwala im zatem na zachowanie pewnego marginesu, dzięki któremu mogą spełniać się zawodowo, nie zaniedbując przy tym relacji rodzinnych.

 

Kobiecy styl pracy kontra męski biznes

Kobiety zupełnie inaczej niż mężczyźni postrzegają konkurencję. Dla mężczyzn rywalizacja jest czymś zupełnie normalnym i działa na nich z mobilizująco. Kobiety natomiast postrzegają konkurencję bardziej jako zagrożenie. Dla pań dużo ważniejsze jest zapewnienie sobie stałych dochodów. Jest to wyraz pragmatyzmu, który pozwala zniwelować nie tylko negatywne skutki wahań w wielkości zamówień, ale także wyniszczającej psychicznie gry rynkowej. Kobiety bardziej niż mężczyźni martwią się o nieterminowe wpłaty od klientów oraz mają większy problem z pozyskaniem zewnętrznych źródeł finansowania.

 

Domowa demokracja

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet wynika, że dla zdecydowanej większości pań największym wsparciem w podjęciu decyzji o prowadzeniu własnego biznesu oraz w fazie jego powstawania największym wsparciem był mąż i najbliższa rodzina. Domownicy pomagają większości pań prowadzących własne biznesy w codziennych obowiązkach domowych. Aż 43% kobiet objętych badaniem przyznało, że dzieli obowiązki domowe po równo ze swoim mężem. Duża część kobiet wynajmuje także nianie i pomoc domową, niektórym pomaga mama lub teściowa. Stosunkowo niewielka część pań objętych badaniem zadeklarowało, że z większością domowych obowiązków radzi sobie sama.

 

Z przeprowadzonych badań wynika, że kobiety w biznesie obecnie znacznie częściej mogą liczyć na pomoc swojego partnera niż jeszcze jakiś czas temu. Mężczyźni wspierają swoje przedsiębiorcze partnerki przede wszystkim, odciążając je z obowiązków domowych, sami mimo to jednak sporo zyskują. Jak pokazują statystyki, bizneswoman motywują swoich mężów do rozwoju zawodowego. Wielu partnerów kobiet, które założyły własne, firmy zdecydowało się podnieść woje kwalifikacje zawodowe, a niektórzy wzięli przykład z żony i także otworzyli swoje biznesy. Jak się okazało panowie, choć niechętnie o tym mówią, są zazdrośni o sukcesy swoich kobiet i nie czują się komfortowo zarabiając mniej, czy zajmując niższe stanowiska, co jest z kolei motorem napędowym do zmian, niejednokrotnie odkładanych latami.  

 

Źródło: centrumprasowe.pap.pl, mojafirma.infor.pl