Niższy podatek dochodowy czyli co warto ująć w kosztach?

Autor: Justyna Nowotarska
2015-12-24

Wielu przedsiębiorców, którzy prowadzą własne firmy, dobrze wiedzą, że podatki, w szczególności podatek dochodowy – obniżają znacznie wysokość ich przychodów.

Okazuje się jednak, że dzięki rozeznaniu w przepisach podatkowych i podejmowaniu pewnych słusznych decyzji, wysokość płaconego fiskusowi podatku można skutecznie obniżyć.

Cała tajemnica tkwi bowiem w kosztach, które ponosimy prowadząc działalność gospodarczą, a dokładniej mówiąc w tym, co w te koszty ,,wrzucamy”. Zanim jednak dokonamy ich analizy , musimy zacząć od zdefiniowania pewnych kluczowych dla nas pojęć.

Zacznijmy więc od samego początku. Podatek dochodowy jest płacony w wysokości obliczanej jako procent podstawy opodatkowania. W związku z tym, im niższa podstawa opodatkowania, tym niższy jest podatek. Zasada jak najbardziej przejrzysta i jasna. Podstawą opodatkowania jest z kolei różnica między osiągniętymi przychodami i kosztami. Nie trudno więc wyciągnąć wniosek, że im wyższe koszty tym podatek dochodowy będzie niższy.

Prowadząc swój biznes trzeba się więc dobrze zastanowić, dokonując różnych zakupów. Po pierwsze, należy się zastanowić czy dany zakup jest nam niezbędny i przyczyni się do uzyskania przez firmę przychodów, a po drugie czy zaliczony przez nas do kosztów nie wzbudzi wątpliwości u urzędnika który może zakwestionować jego związek z  prowadzoną przez nas działalnością.

Przedstawię zatem typowe koszty ponoszone przez przedsiębiorców.

Czynsz i media. Należy pamiętać, że osoby, które prowadzą działalność gospodarczą w swoim mieszkaniu muszą obliczyć jaki procent powierzchni jest wykorzystywany do celów firmowych i według tego odsetka rozliczyć koszty związane z czynszem czy mediami.

Sprzęt, wyposażenie, materiały biurowe, środki czystości. Do tej grupy możemy z cała pewnością zaliczyć telefon komórkowy, komputer, drukarkę, meble biurowe, artykuły piśmiennicze itp. Wiarygodnego uzasadnienia mogą natomiast wymagać: tablet, GPS czy kamera.

Transport czyli zakup pojazdu, paliwa czy też opon letnich/zimowych oraz ich wymiana. Możemy tutaj również mówić o biletach na komunikację miejską, pociąg czy nawet samolot.

Innymi typowymi kosztami są wydatki na: biuro księgowe, stronę www, oprogramowanie. Kosztem jest także koszt konta firmowego, karty płatniczej, kredytu czy pożyczki bankowej.

Co jeszcze można ,,wrzucić w koszty”?

Dekoracje. Nie wzbudzą one wątpliwości, jeśli będą to rzeczy niedrogie, np. flakon, kwiaty w doniczce.

Drobne upominki dla klientów mające charakter reklamowy, np. długopisy z logo firmy a także plakaty, ulotki.

Książki i czasopisma branżowe.

Rower. Niektóre interpretacje podatkowe pozwalają rozliczyć zakup roweru w kosztach. Wystarczy w tym przypadku jedynie wskazać, że prowadzona przez nas działalność  wymaga dojazdów.

Różnice kursowe. Mogą pojawić się, gdy mamy do czynienia z wynagrodzeniem wypłacanym w obcej walucie. Jeśli zatem różnica pomiędzy kwotą zaksięgowaną a faktycznie otrzymaną jest ujemna, to możemy zapisać ją w kosztach.

Edukacja. W tym przypadku również wydatki na różnego rodzaju kursy itp. powinny znaleźć swoje uzasadnienie. Przykładowo, gdy współpracujemy z kontrahentami za granicą, nikogo nie zdziwi fakt ujęcia w kosztach kursu języka obcego.

Podsumowując, sposobów na płacenie niższego podatku dochodowego jest wiele. Wszystko zależy więc od naszej kreatywności ( z którą oczywiście nie należy przesadzać) i zaangażowania w poszukiwanie najlepszych rozwiązań dla swojego przedsiębiorstwa.

Dzięki temu mamy szansę na zwiększenie płynności finansowej firmy oraz ilości środków na dodatkowe inwestycje, bo o to przecież w tym wszystkim chodzi.