Czy to koniec podwójnych standardów produktów w UE?

Autor: Marta Sanocka
2018-09-14

Czy to koniec  podwójnych standardów produktów w UE?

W czwartek 13 września br. Parlament Europejski przyjął niewiążącą rezolucję zakładającą wprowadzenie wspólnej metodologii badań produktów, które dostępne są na terytorium całej UE. Ma to zapobiec sprzedawaniu przez producentów w różnych krajach różnej jakości i produktów w identycznych opakowaniach, pod identyczną marką. Baza wiarygodnych testów i współpraca transgraniczna w tym zakresie ma pomóc chronić konsumentów.

Od wielu lat konsumenci zwracają uwagę na to, że jakość produktów sprzedawanych pod tą samą marką w różnych krajach znacząco się różni. Potwierdzają to badania przeprowadzone w różnych krajach. Produkty skierowane na rynek Europy Środkowej i Wschodniej różnią się od tych przeznaczonych dla konsumentów na zachodzie Europy. Wykryto różnice nie tylko w artykułach spożywczych, takich jak kawa, paluszki rybne, zupy w proszku czy chipsy, ale także proszkach do prania, środkach do pielęgnacji niemowląt czy kosmetykach.

Europosłowie chcą zapobiec temu, aby preferencje konsumentów były wykorzystywane przez producentów do obniżania jakości produktów i stosowania podwójnej jakości towarów kierowanych na różne rynki. Domagają się także wprowadzenia wspólnej metodologii badania produktów pozwalającej na zebranie wiarygodnych i porównywalnych danych, które pomogą ocenić, na jak szeroką skalę stosowana jest praktyka „podwójnej jakości”.

Działania PE mają na celu uchwalenie rezolucji, w której dokładnie określona zostanie definicja „podwójnej jakości” oraz sposób oceniania i rozpatrywania każdego przypadku. Europosłowie podkreślali, że stosowanie praktyki podwójnej jakości przez producentów w stosunku do obywateli różnych krajów UE jest działaniem dyskryminującym. Niektórzy uważają także, że powinno zostać zabronione sprzedawanie różniących się składem towarów w różnych krajach pod tą samą marką i w identycznym opakowaniu. Skoro różnią się one jakością ze względu na rynek na, który są skierowane, producent powinien umieścić na opakowaniu informację, że jest to regionalna odmiana danego produktu.

Dotychczas przeprowadzone testy wykazały m.in. mniejszą zawartość ryby w paluszkach rybnych tej samej marki sprzedawanych w różnych krajach, wyższą ilość cukru w herbacie mrożonej jednej z marek, olej palmowy zamiast masła w chipsach, czy mniejszą ilość produktu w tym samym opakowaniu. Różnice nie dotyczą tylko produktów spożywczych, ale także m.in. kosmetyków i środków piorących.