Czy najnowocześniejsze w Europie centrum serwisowania silników lotniczych powstanie na Podkarpaciu?

Autor: Marta Sanocka
2018-03-10

Czy najnowocześniejsze w Europie centrum serwisowania silników lotniczych powstanie na Podkarpaciu?

Na początku grudnia ubiegłego roku MTU Areo Engines i Lufthansa Technik utworzyły spółkę joint venture EME. Zarząd nowopowstałej spółki planuje w Polsce budowę nowoczesnego zakładu serwisującego silniki lotnicze, który po uruchomieniu da zatrudnienie 800 osobom z różnych branż.  Decyzja o jego lokalizacji ma zapaść w drugiej połowie marca.

Obydwie firmy tworzące spółkę działają już na terenie Polski. MTU Aero Engines ma swoje zakłady w Rzeszowie od 2009 roku. Montowane są w nich łopatki turbinowe dla silników  PW1000G. Aktualnie w Polsce firma zatrudnia około 400 osób. Lufthansa Technik, wspólnie z GE Aviation we wrześniu 2017 roku położyła kamień węgielny pod budowę zakładów w Środzie Wielkopolskiej, w których dokonywane będą początkowo przeglądy i remonty silników GEnx-2B. W dalszej perspektywie planowana jest także obsługa silników  GE9X napędzających szerokokadłubowe samoloty pasażerskie Boeinga: 747-8, 787 (GEnx-2B) i 777X (GE9X).

Spółka EME Aero ma siedzibę w Tajęcinie k. Rzeszowa. Przy wyborze lokalizacji nowego zakładu pod uwagę brana jest Dolina Lotnicza oraz Północ Polski. Zakład na Podkarpaciu miałby powstać w Jasionce, na działce w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska. Obie firmy należące do spółki planują zainwestować 150 mln euro w jego budowę. Planowane centrum serwisowe ma zacząć działać w 2020 roku. Do jego obsługi potrzebnych będzie około 800 pracowników. Nowy zakład będzie serwisował silniki odrzutowe Pratt & Whitney PW1000G napędzające samoloty pasażerskie z rodziny Airbus A320neo, Bombardier CSeries, Mitsubishi MRJ czy Embraer E-Jet E2. Jego głównym zadaniem będzie konserwacja, naprawa i remonty silników. Ma obsługiwać około 400 lotniczych jednostek napędowych rocznie.

Obecnie prowadzone są analizy, na podstawie których dokonany zostanie wybór ostatecznej lokalizacji. Oprócz najnowocześniejszego w Europie centrum serwisowania i naprawy silników lotniczych, w wybranym miejscu, powstanie także centrum szkoleniowe. Dzięki niemu przyszli pracownicy zakładu będą mogli podnosić swoje umiejętności i kwalifikacje. Szczegółowe informacje dotyczące realizacji tego projektu poznać mamy w drugiej połowie marca.