Black Friday i Cyber Monday, a prawa konsumentów

Autor: Marta Sanocka
2018-11-23

Black Friday i Cyber Monday, a prawa konsumentów

Akcje wyprzedaży, jakimi są Black Friday i Cyber Monday wywodzą się ze Stanów Zjednoczonych, jednak zyskują coraz większą popularność w wielu innych krajach, w tym także w Polsce. Wiele osób nie wie jednak, jakie przysługują im prawa w przypadku, gdy nabyty na wyprzedaży towar okaże się wadliwy. W poniższym artykule znajdziecie także informacje o tym, na co zwrócić uwagę przed dokonaniem zakupu.

 

Reklamacje i zwroty towarów zakupionych w sklepach stacjonarnych

Niezależnie od tego, czy dokonamy zakupu w polskim sklepie, czy u sprzedawcy z kraju należącego do Unii Europejskiej przysługują nam te same prawa. Na terenie całej UE obowiązują bowiem jednolite przepisy konsumenckie. Dla ich zastosowania nie ma także znaczenia, czy dana rzecz została nabyta w promocyjnej, czy regularnej cenie. Osoba, która kupiła towar na wyprzedaży ma zatem prawo do zgłoszenia jego reklamacji w przypadku, jeśli jest on wadliwy w ciągu 2 lat od dnia faktycznego otrzymania danej rzeczy. Po zgłoszeniu przez konsumenta reklamacji sprzedawca ma 14 dni na jej rozpatrzenie. Jeśli w tym terminie nie otrzymamy żadnej odpowiedzi od sklepu, automatycznie uznaje się, że reklamacja została uznana. Klient może przy tym zażądać odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy, obniżenia ceny, wymiany towaru na nowy lub jego naprawy. Aby zgłosić reklamację, najlepiej posiadać dowód zakupu, nie jest to jednak warunek konieczny. Reklamację można bowiem zgłosić także m.in. na podstawie potwierdzenia płatności, wyciągu bankowego, a nawet potwierdzenia zakupu przez świadka.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku zwrotu towaru, który nie posiada wad. To czy sprzedawca przyjmie z powrotem rzecz, która po powrocie do domu przestała nam się podobać, zależy tylko od jego dobrej woli. Każdy sprzedawca sam może określić warunki, na jakich przyjmuje zwroty. Może zgodzić się jedynie na wymianę towaru na inny lub pod warunkiem dostarczenia go w oryginalnym opakowaniu wraz z metkami. W sytuacji, kiedy zgodzi się przyjąć z powrotem daną rzecz, nie musi zwracać nam gotówki, może zaproponować np. bon na zakupy w swoim sklepie.

Podczas dużych akcji promocyjnych niestety zdarza się, że przy kasie cena danej rzeczy jest wyższa niż według informacji na półce czy metce. W takiej sytuacji klient ma prawo nabyć towar w niższej cenie.

 

Prawa konsumenta kupującego przez Internet

Klienci dokonujący zakupów przez Internet mają takie samo prawo do zgłaszania reklamacji wadliwego towaru, jak gdyby kupili go w sklepie stacjonarnym. Sprawdzenie przesyłki przy kurierze nie jest przy tym obowiązkowe i nie jest warunkiem reklamacji, choć może być pomocne w dalszym dochodzeniu swoich roszczeń.

Poza tym dokonując zakupów na odległość mamy 14 dni od momentu otrzymania towaru na odstąpienie od umowy kupna-sprzedaży bez podania jego przyczyny. Wystarczy przesłać sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy, które napiszemy samodzielnie lub korzystając z udostępnionego przez niego wzoru. W przypadku, kiedy sprzedawca nie poinformuje nas o prawie do odstąpienia od umowy, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Towar nie może przy tym nosić śladów użytkowania.

 

Na co zwrócić uwagę przed dokonaniem zakupów przez Internet

Podczas zakupów przez Internet niestety może się zdarzyć, że trafimy na oszusta. Aby zmniejszyć ryzyko straty pieniędzy, warto przed dokonaniem płatności sprawdzić, czy sprzedawca podał podstawowe dane o sobie takie jak: nazwa i adres firmy, numer telefonu, adres e-mail. Kupujący powinien mieć możliwość także zapoznania się z regulaminem, w którym znajdzie nie tylko warunki dokonania transakcji, ale także dane rejestrowe firmy. Na stronie danego sprzedawcy powinna także znaleźć się informacja o możliwości zwrotu towaru oraz zgłoszenia reklamacji. Warto także zwrócić uwagę na sposób płatności. Konieczność wykonania przelewu ekspresowego, zagranicznego lub na konto prywatne, powinny wzbudzić naszą czujność. Dobrze jest także sprawdzić opinię innych konsumentów na temat danego sprzedawcy, dzięki nim możemy bowiem uniknąć wielu problemów.

Przypominamy także, że wszyscy konsumenci potrzebujący pomocy i informacji dotyczących zwrotów i reklamacji towarów mogą uzyskać je bezpłatne za pośrednictwem infolinii – 801 440 220, 22 290 89 16, lub adresu e-mailowego porady@dlakonsumentow.pl.