Biznes w Polsce niemobilny

Autor: Konsultant PIG
2014-11-12

Z najnowszego raportu firmy ActiveMobi wynika, że większość małych i średnich przedsiębiorstw, nie idzie z duchem czasu i nie jest gotowa na mobilnego klienta.

Jak informuje Puls Biznesu – 93 % stron internetowych polskich firm z sektora MŚP, słabo prezentuje się na sprzęcie mobilnym.

 

Na niemal trzy tysiące przebadanych polskich małych i średnich przedsiębiorstw, zaledwie 207 ma stronę dostosowaną do urządzeń mobilnych, a przecież ostatnie lata charakteryzował dynamiczny rozwój nowych technologii. Ewaluował również obraz typowego konsumenta. Wygoda, jaką zapewniają nam urządzenia przenośne sprawia, że są one wykorzystywane do wykonywania codziennych czynności tj. sprawdzania poczty, korzystania z systemu bankowego, zamawiania taksówki czy posiłku.

Z Raportu Perspektywy Rozwojowe Mobile On-line w Polsce wynika, że już 44 % Polaków powyżej 15 roku życia posiada smartfona, a co dziesiąta osoba używa tabletu. Udział urządzeń mobilnych w pierwszym kwartale 2014 roku osiągnął 10,1% całego ruchu w sieci- to o 100 %  więcej niż w roku poprzednim. Do tego, aż 59 % konsumentów korzysta ze smartfonów przy szeroko rozumianych procesach zakupowych.

Okazuje się jednak, że właściciele firm nie doceniają potencjału urządzeń mobilnych jako najbardziej dynamicznego kanału sprzedażowego.

 

Dlaczego przedsiębiorcy nie myślą o klientach mobilnych?

Według Grzegorza Miśty, dyrektora marketingu firmy ActiveMobi, decyduje o tym brak wiedzy na temat różnic między klasyczną a mobilną wersją witryny. Przedsiębiorcy uważają również, że wdrożenia w tej dziedzinie są drogie i wiążą się z koniecznością zdobycia zaawansowanej wiedzy technicznej. Przekonuje on jednak, iż takie działania nie wymagają ani skomplikowanych kompetencji cyfrowych, ani dużych nakładów finansowych. A jest to jednak element, który w dużej mierze może pomóc zaistnieć firmie na rynku i odpowiedzieć na zapotrzebowanie klientów „naszych czasów”.

Na chwilę obecną zdecydowana większość kraju nie jest przygotowana na erę mobilną.

Lepiej przygotowane na klienta mobilnego są firmy w większych miastach – w Poznaniu 16% badanych firm posiada mobilna stronę internetową, w Białymstoku i w Warszawie 15%. Najgorzej wypadły firmy w Rybniku, Płocku, Dąbrowie Górniczej, Rudzie Śląskiej oraz Bielsku-Białej – z wynikiem poniżej 3%. Z kolei w Elblągu, w ogóle nie znajdziemy stron internetowych na smartfony.

Jeśli chodzi o województwo podkarpackie, badany był jedynie Rzeszów i tutaj plasujemy się w połowie rankingu. Tylko 7% badanych MŚP, posiada dostosowaną stronę internetową do urządzeń mobilnych, i choć ta liczba jest bardzo niska, to według raportu, wcale nie różnimy się od Krakowa czy Wrocławia.  

Spora część przedsiębiorców, dopiero niedawno dostrzegła korzyści z posiadania własnej strony internetowej, a dopasowanie ich do potrzeb użytkowników, korzystających z urządzeń mobilnych, to dla nich zupełna nowość. Cóż, potrzeby rynkowe zmieniają się szybko, a przedsiębiorcy powinni za nimi nadążać.

Z prognoz wynika, że już w 2015 roku, więcej użytkowników będzie łączyło się z Internetem za pomocą urządzeń mobilnych, niż za pomocą komputerów. Jeżeli firmy w swojej strategii nie będą uwzględniać współczesnego „mobilnego” konsumenta – niestety będą go traciły.

 

Źródło: www.pb.pl; „Gotowość małych i średnich firm na klienta mobilnego”, Raport ActiveMobi, 2014; Raport Perspektywy Rozwojowe Mobile Online w Polsce, IAB, Wrzesień 2014.